UNDERLEVERANTÖRER

Att vara underleverantör innebär att som företag åta sig att leverera produkter eller tjänster till en s.k. huvudleverantör, som i sin tur färdigställer slutprodukten. Av tradition är förekomsten av underleverantörer vanligast inom tillverkningsindustrin. I Sverige finns särskilt många underleverantörer inom till exempel bilindustrin.

Fördelen med att vara underleverantör är att fokus kan ske mot produktionen. Kostnader för försäljning och marknadsföring kan hållas på en relativt låg nivå. En underleverantör kan dock bli särskilt sårbar då antal kunder är få, ibland bara en, vilket riskerar att skapa en beroendeställning.

När det gäller tillverkningsindustrin har ofta underleverantören en position långt ner i produktionskedjan. När tex råvarupriset skiftar ökar sårbarheten.

Ett fristående företag som åtagit sig att tillverka detaljer som ska ingå i en färdig produkt. Beställaren svarar för konstruktionen och underleverantören i de flesta fall för material och arbete. Bilindustrin är ett bra exempel på en industri som i hög grad använder sig av underleverantörer.

MODERN FORM AV UNDERLEVERANTÖRER

I och med att tjänstesektorn vuxit under senare år finns ett ökat behov av underleverantörer även inom denna. Det är allt vanligare att ”outsourca” vissa tjänster till specialister som då blir underkonsulter eller underleverantörer.

Relaterade sidor